حقوق معلم در برابر دانش آموز چیست؟

 

  1. قبل از معلم وارد کلاس شده و با آماده کردن کتاب و وسایل با سکوت کامل منتظر ورود معلم شود.
  2. هنگام ورود معلم به احترام او از جای خود برخیزد.
  3. هنگام سخن گفتن و تدریس معلم باید با تمام توجه به درس و سخن او گوش دهد.
  4. اگر سوالی داشت باید با بلند کردن دست اجازه بگیرد و اگر معلم اجازه داد با احترام سوال خود را مطرح نماید.
  5. دانش آموز حق ندارد سخن معلم را قطع کند.
  6. در غیاب معلم از حقوق او دفاع کند .
  7. با دوست معلم باید دوست باشد.
  8. با دشمن معلم باید دشمن باشد.
  9. در غیاب معلم نکات مثبت و ارزش های او را بیان و با احترام از او یاد کند.
  10. در مجالس غیر کلاسی در حضور معلم به احترام بنشیند.
  11. تکالیف داده شده از طرف معلم را به درستی و کامل انجام دهد.
  12. چنانچه رفتار یا سخن اشتباهی از شما سر زد از معلم عذرخواهی کند.
  13. در سخن گفتن رعایت عفت کلام را بخصوص در حضور معلم حفظ نماید.
  14. اصطلاحات یا شوخی های بین فردی را در حضور معلم مطرح نکند.
  15.   در هنگام خروج از کلاس با اجازه معلم از کلاس خارج شود.

 

امام سجاد(ع) حقوق معلم را چنین بیان می کند:

حق معلم بر تو این است که او را بزرگ شمرده و جلسه درس او را محترم بداری و به درس او خوب گوش دهی و به آن کاملا توجه کنی و او را یاری کنی تا آنچه را از دانش و علم نیاز داری به تو بیاموزد و در این راه عقلت را آماده و فهم وهوش و زیرکی ات را به کار گیری.